Pedagogika opiekuńcza zajmuje się różnymi postawami sieroctwa, całkowitej opieki nad dziećmi i młodzieżą, zawodowej specjalizacji w kształceniu przyszłych nauczycieli i wychowawców.
Rodowód pedagogiki opiekuńczej sięga czasów średniowiecza, kiedy często organizowano przytułki, sierocińce. Dominowała fizyczno- materialna opieka nad dzieckiem oraz zapewnienie pomocy w nauce.
Wg. Mariana Jakubowskiego pedagogika opiekuńcza obejmuje 3 cykle zagadnień:
- historia opieki nad dzieckiem
- aktualne problemy dziecka
- opieka nad dzieckiem zagranicą
ZADANIA PEDAGOGIKI OPIEKUŃCZEJ:
Nalezy rozpatrywać w 2 płaszczyznach:
- w płaszczyźnie teoretycznej- interesuje ją opsi, analiza, ocena faktów i zjawisk
- w płaszczyźnie praktycznej- obowiązuje przestrzeganie sformułowanych zasad.
Reguła postępowania opiekuna ma na celu rozwój jednostki w ramach jej zainteresowań i potrzeb.
Rozpatrując zadania pedagogiki opiekuńczej nalezy wymienić najważniejsze dyrektywy, zasady:
- optymalnego rozwoje każdej jednostki w ramach jej możliwości i aktualnych potrzeb
- integralnego związku opieki z wychowaniem i wychowania z opieką
- równego startu dla wszystkich dzieci i młodzieży
- dostatecznie wczesnej interwencji
- pełnego uspołecznienia jednostki
- mozliwie maksymalnej kompensacji braków
- zbiorowej odpowiedzialności za losy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz