środa, 25 maja 2011

PODSTAWOWE POJĘCIA

NORMA – w odniesieniu do zachowań mamy trzy kategorie norm:
1. Normy rygorystyczne - nakładają obowiązek przestrzegania zasad, ich niedopełnienie powoduje uruchomienie sankcji wobec jednostki – kodeksy karne, cywilny, drogowy.


2. Normy tolerowane – są to normy optymalne, bo nie spełnienie jej nie wywołuje sankcji, natomiast jej przestrzeganie, nie daje gratyfikacji (mogą one być, ale jeżeli się nie spełni to nic się nie stanie) np. zachowania: działalność charytatywna, altruizm, awanse, wysiłki w pracy

3. Normy z obszaru maksymalizmu moralnego – ich spełnienie powoduje uruchomienie gratyfikacji – są to zachowania określane mianem bohaterski: ratowanie czyjegoś życia z narażeniem własnego.

Zachowanie ludzkie oceniane jest wg dwóch norm:
1. Norma statystyczna – traktowana jako przeciętność, czyli odnoszącej się do cech, które posiada większość jednostek (picie alkoholu na powietrzu, ustawa antyaborcyjna)

2. Norma o charakterze oceniającym – oznacza normalność, czyli posiadanie wartości akceptowanej przez większość

ADAPTACJA – jest to przystosowanie – najważniejszym jej elementem jest homeostaza, która jest procesem utrzymania równowagi pomiędzy jednostką, a jej otoczeniem. Homeostaza nie jest procesem biernym, ale polega na przekształceniu zachowań jednostek w zależności od warunków środowiska oraz z drugiej strony na strukturealizacji środowiska zgodnie z możliwościami jednostki.
W ramach adaptacji wyróżniamy:
1. Asymilacja – która polega na przyjmowaniu informacji ze świata zewnętrznego, porządkowanie ich i włączanie ich do systemy doświadczeń (to włączanie może być lepsze i gorsze, są osoby, które muszą przekonać się na własnej skórze)

2. Akomodacja – to proces przekształcania pierwotnego schematu, który powstał w wyniku asymilacji wg dalszego działania okoliczności zewnętrznych

 ZASADY- odnoszą się do nadrzędnych celów wychowawczych. Jest to najogólniejsze zalecenie metodyczne.

REGUŁY- są konsekwencją logiczną przyjetych zasad. Uwzględniają elementy działalności wychowawczej. De jednej zasady może być nawet kilkanaście reguł.

DYREKTYWY- zalecenia metodyczne uwzględniajace stany, zmiany przedmiotu oddziaływania wychowawczego(rzeczywistości wychowawczej)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz